Vinteraktiviteter

Nu när vintern kommer vill man gärna bara ligga i soffan med en kopp varm choklad och titta på teven. Det är mörkt ute i flera månader framöver och utomhus är det kallt och vått. Perfekt tillfället att fortsätta viktnedgångsresan!

Det låter kanske jobbigt men det ska det vara också. Ingenting kommer lätt och på vintern är allting lite jobbigare. Men det gör också att man får lite bättre resultat. När det har snöat en hel kväll och plogbilen inte ha varit framme, då är det dags att ta på sig täckbyxor och en rejäl jacka och pulsa genom snön. Det kan nästan liknas vid att gå i sand och bränner mycket kalorier, speciellt om du lägger lite kraft bakom varje steg. Ge inte upp!

Har man legat på latsidan största delen av livet så har man kanske inte provat att åka slalom eller skridskor sedan högstadiet. Det kan vara dags att prova på det igen. Om man gillar det kommer vintern alltid vara roligare än tidigare då man har något att göra ute i det fria. Tänk på att allting känns roligare och lättare när man är rätt klädd och använder rätt skidor. Se till att bära kläder som du kan röra dig i och som samtidigt isolerar bra. I början är det förstås mer lönsamt att hyra skidor. Märker man att man vill fortsätta borde man köpa ett par skidor som är anpassade efter din längd och din nivå.

Är man inte så mycket för fart och branta backar kan man åka längdskidor istället. Man får se naturen och tränar hela kroppen. Det är bättre träning än promenader och kommer att ge dig starka och smidiga muskler. När det kommer till längdskidor är det tekniken som är viktigast, med rätt teknik går det mycket lättare i spåren och man kommer snabbat att bränna kalorier och fett.

Du kan till och med få en dos träning genom att gå ut och försöka bygga den största snögubben du kan. All lek innebär rörelser och rörelser är brända kalorier!