Viktminskning kan öka chanserna till graviditet

Att gå ned i vikt är inte bara bra för allmänhälsan, det kan även göra det lättare att bli gravid.

Gravidträning

Om du är ute efter goda råd hur du ska öka dina chanser att bli gravid så finns det en mycket bra artikel med många tips i Allt för Föräldrar. En av sakerna de tar upp är hur chanserna till att bli gravid kan öka genom att minska i vikt. Detta gäller förstås inte om du redan är normalviktigt, för då ska du inte gå ner i vikt, utan det gäller dig som kanske alltid har dragits med extra kilon.

Det är inte bra att vare sig vara underviktig eller överviktig när man försöker skaffa barn. Är det bara ett par kilo det handlar om så är det ingen fara, men om du är kraftigt överviktig så kan detta påverka dina chanser att bli gravid. Det har gjorts studier som visar att det blir störningar i de kvinnliga könshormonerna hos de kvinnor som har en övervikt. Man har dock inte kommit fram till orsaken bakom det. Dock har man sett att de som går ner i vikt har lättare blivit gravida.

Utöver att gå ner i vikt är det bra om du tar tillskott, både före och när du väl har blivit gravid. På Graviditetskollen hittar du hälsokost som är nyttigt för dig, din kropp och så småningom för ditt ofödda barn. Vissa av kosttillskotten är bra att använda både före och under graviditeten, medan vissa är bra att ta innan för att öka chanserna till att bli gravid. Besök deras hemsida här.

Om du är överviktig och vill bli gravid så är det alltså en god idé att försöka gå ner i vikt. Men ta inte snabba lösningar och bantningskurer, då de inte ger dig rätt näringsämnen du behöver. Satsa istället på väl beprövade metoder eller besök en dietist som kan hjälpa dig.

Som gravid behöver du inte äta för två, det är en seglivad myt. Det enda du behöver göra är att äta med variation så du får i dig massa bra vitaminer och ämnen. Det är inte förrän i slutet av graviditeten man behöver öka sitt kaloriintag lite mer, och då handlar det bara om ett extra mellanmål på 3-500 kalorier.

Om du kan hålla dig till vanliga matvanor, behöver du inte träna så mycket varje dag för att det ska ge effekt. En promenad på 40-60 minuter om dagen är en bra början, det är också skonsamt för kroppen. Om det börjar blir jobbigt eller om du får foglossningar, kan du gå på vattengympa istället.