Träning under graviditeten

När man är gravid ska man hålla extra koll på sin hälsa. Att man ska ta det lugnt och äta för två är en stor myt som fortfarande många tror på. 

Tänk på kosten

Ät mycket grönt  och proteiner under graviditeten, samma kost som man egentligen alltid ska äta. Var försiktig med fisk, det är nyttigt och bra för dig och barnet men vissa fisksorter innehåller kvicksilver och dioxin. Undvik alltför fet och friterad mat, det är inte bra att gå upp för mycket i vikt under graviditeten.

Allt är tillåtet… nästan

Träningsmässigt kan du nästan göra vad du vill. Så klart kan magen vara ett hinder ibland som gör det svårt att utföra en viss övning eller sport, såsom att ligga på magen eller göra hopp, två saker som ska undvikas.

Har du foglossning kan du fokusera på simning och vattengympa som är skonsamt mot kroppen. Att cykla istället för att promenera brukar också hjälpa. Tänk även på att du ska ta det varsamt med träningen efter graviditeten: din kropp är inte helt återställd och behöver få återhämta sig i några månader.

Om du vill lyfta vikter är det bra att tänka på att du inte ska lyfta för tungt. Koncentrera dig på att behålla muskelmassan du har istället för att bygga ny. Att lyfta för tungt kan skada dig.

Använd gärna gördel eller stöd för magen när du tränar. Det avlastar din rygg och det känns inte lika skakigt när du rör dig. Det finns magband som fungerar jättebra på www.graviditetskollen.nu.

När du är gravid börjar kroppen ställa in sig för framtida förlossning. Det innebär att dina leder och ligament blir mera stretchig: det ökar risken för att dina leder faller ur led så var försiktig med träningar som innebär långvariga sträckningar och skippa stretching före och efter.