Träning efter graviditeten

De brukar säga att babykilona är svåra att göra sig av med, vissa nöjer sig med att dras med dem. Faktum är att med rätt sorts träning, i rätt mängd, är det fullt möjligt att återhämta sig efter en graviditet. 

Saker som lös hud och bristningar går inte att åtgärda med träning, men den envisa mammamagen kan man råda bot på.

Under början av träningen ska man ta det lugnt. Och ge alltid kroppen tid att återhämta sig efter förlossningen innan du börja anstränga dig. Det tar några veckor innan kroppens hormoner har gått tillbaka till det normala, innan dess är det riskfyllt att jogga och lyfta tynga vikter. Räkna med 6-8 veckor och rådfråga med barnmorskan innan du sätter igång.

Innan du fått OK till mer aktivitet, räcker det gott och väl med promenader. Men stretcha inget efter passen, du har fortfarande väldigt överrörliga leder från graviditeten och kan skada dig.

Efter du fått OK ska nyblivna mammor satsa på mage, rygg och bäcken. Dessa har tagit mest stryk under graviditeten och kan kännas förslappade.

Om du vill jogga måste du vänta ytterligare en tid. Vissa kan börja efter 3-5 månader men om du vill jogga eller springa snabbt och länge ska du vänta i upp till ett år.