Träna med Kettlebells

Att träna bort överflödet på mage, lår, rumpa och var man nu tycker sig ha ett överflöd av fett, går att göra på en rad olika sätt. Här tänkte vi presentera den populära träningsformen Kettlebells.

Hög kaloriförbrukning

När man försöker gå ner i vikt så vill man åt träning som bränner så mycket kalorier som bara är möjligt. Ibland är det kanske dock inte den träningsform som snabbast bränner kalorier som är den som fungerar allra bäst. Snarare så är det så att det är den som totalt sett bränner flest kalorier under ditt träningspass. Exempelvis så kanske du bara orkar en kort stund av en aktivitet med hög kaloriförbränning men längre med en aktivitet som förbrukar färre – och totalt fler.

Kettlebells i alla fall, är en aktivitet som bränner relativt mycket kalorier. Enligt forskare vid University of Wisconsin så bränner man exempelvis 3-4 gånger fler kalorier än den traditionella styrketräningen. Man mätte antalet kalorier till cirka 20 per minut, vilket faktiskt till och med motsvarar ett tufft intervallpass med löpning.

Ingen ny företeelse

Kettlebells blir allt populärare, men faktum är att det är en väldigt gammal träningsform som härstammar från Ryssland där brottare och militärer använde kettlebells som verktyg. Det man mer kan säga om kettlebells är att om man samtidigt som man tränar styrka, också vill träna upp konditionen så är detta en utmärkt träningsform som passar de flesta. Vill man däremot träna specifika muskler för att exempelvis bli starkare i biceps, då är det klassiska styrkeövningar, exempelvis med hantlar som gäller.