Träna med fria vikter

Vid styrketräning väljer man på att träna i maskiner eller med fria vikter. Att träna med fria vikter är något som många drar sig för att de tycker det verkar svårt eller för att de är rädda att skada sig. Därför väljer många att träna på fasta maskiner där det är enkelt att göra rätt. Myten att träning med fria vikter skulle vara svårt är dock inte helt sann och det finns dessutom en mängd fördelar som du kan utvinna av denna träningsform, om du snabbt vill tappa vikt är träning med fria vikter ett bra tillvägagångssätt.

fri vikt hantel

Fördelar med fria vikter

En fördel med fria vikter är just det av vikten är fri, att den inte är låst i någon position vilket gör att du behöver konstant arbeta med stora och små muskler för att kunna stabilisera vikten. Ofta är detta en omedveten process som du med störst sannolikhet inte ens märker av, effekten kommer däremot stabilisera din styrka och kontroll. En annan styrka med fri viktträning är att det påminner mycket om de faktiska rörelser vi gör i vår vardag, som inte är låsta i någon bana. Förbättrad koordination och balans är också något som förbättras markant av fria vikter. När du tränat ett tag kommer du märka en förbättrad kroppskontroll och samtidigt få en bättre uppfattning om din egen kropp. Din förbränning ökar också eftersom flera muskler tränas samtidigt. Vid träning av hela kroppen så behöver du inte göra lika många övningar som du skulle behövt göra vid maskinträning, därav sparar du även tid och kan uppnå ett bättre resultat på kortare tid. För varje enskild muskelgrupp finns också fler övningar att välja mellan. Mer information om fördelar med fria vikter kan du läsa om här.

Träna med fria vikter kan du lätt göra hemma, att bygga ett enkelt hemmagym med bänkar, skivstänger och hantlar är både ett effektivt och billigt sätt att träna. Kvalitativa träningsredskap för ditt hemmagym hittar du här. Du behöver inte köpa ett komplett hemmagym på en gång utan, en bra start kan vara ett skaffa en bänk och några fria vikter. Börja hellre med lätta vikter och fler reps så att du får in snitsen. När du sen känner dig redo kan addera fler vikter och kanske komplettera med en kettlebell. Visst är det så att skaderisken är högre vid träning med fria vikter men det är inte svårt att lära sig, det finns mängder av träningsvideos eller träningsguider att lära sig ifrån. Ett annat alternativ är att boka tid med en personlig tränare som kan lära dig hur du utför övningar på ett korrekt sätt.