Stress och sömnbrist kan hindra din viktnedgång

Har man viktproblem lägger man gärna massor av energi på dieter, kaloriräknande och träning. Man provar soppdieter, flygvärdinnedieter, Viktväktarna och pulver. Man tränar, räknar steg och hoppas på fantastiska resultat. Som kanske inte kommer. Och vad gör man då för fel?

sömnlös kvinna

Kanske lite mer träning hjälper, eller lite striktare diet? Och så rullar det på. För några går det bra, men många känner att de snart har slut på både energi, hälsa och tålamod. Så vad är då felet? Jo, faktiskt kan det vara så enkelt att man lägger för mycket energi på sin viktnedgång och att man istället borde ta sig tid att slappna av och sova ordentligt.

Att ta hand om sig själv

Gång på gång visar studier samma sak – sömnbrist kan till och med orsaka viktuppgång! Så om man måste försaka sin sömn för att få tid till att träna en extra gång kan det vara läge att fundera över om det verkligen är nödvändigt. Kanske borde man istället gå och unna sig en ordentlig massage eller lägga sig extra tidigt? Att sova ser många som ett nödvändigt ont, men sömnen är otroligt viktig för såväl hjärnan som kroppen och ger tydliga signaler om att allt är lugnt och att man är trygg. Och känner inte kroppen att den är trygg så vågar den inte heller släppa på sina reserver – vem vet när det blir nödår på riktigt och näringstillförseln tar slut?

Några saker att tänka på

Även om man känner sig stressad över sin övervikt och vill bli av med den så snabbt som möjligt så är det viktigt att ta det lugnt och ha tålamod. Övervikten kom inte över en natt och bör heller inte försvinna över en natt. Sov ordentligt, plåga inte kroppen med konstiga dieter. Sist men inte minst – vara snäll mot dig själv.