Sockerberoende

Känner du ett sug efter något sött efter du har ätit och framåt eftermiddagarna? Hur många känner igen sig i den beskrivningen? Det är när resurserna av energi börjar ta slut som behovet av något sött sätter in. Det gäller att stå emot och äta något som ger dig energi fast inte lika sockerrik.

För att få bort, eller i alla fall mindre sötsug så kan det vara bra att detoxa kroppen och börja om från början. Ät absolut ingenting med socker i, halvfabrikat eller snabba kolhydrater. Här kommer några tips hur du kan dra ner på sockerintaget för en bättre hälsa

  1. Börja med att välja en dag i veckan då det är okej att äta godis till exempel lördagskväll. Allt för att inte tappa kontrollen över ditt sockersug. Framförallt ät inte godis före måltider.
  2. Se till att äta ordentliga måltider, det gäller att hålla ordning på blodsockret. Balanserad kost som innehåller kolhydrater som är fiberrik, proteiner och sunt fett är väldigt bra.
  3. Frukt är gott och ett mycket bra komplement till godis. Se till att du har frukt hemma, till exempel äpplen eller annat som du gillar. Finns det hemma är det enkelt att ta en färsk frukt istället för godis och på så sätt minska sötsuget.
  4. Genom att fundera hur dina måltider ser kan du försöka byta ut några produkter som innehåller mer socker än nödvändigt, till exempel müsli. Det går att göra egen müsli med mandlar, bär eller annat som du gillar och har naturlig sötma.
  5. Tränar du så se till att fylla på med bra energi efter träningen, även här bör du planera i förväg vad du ska äta så du inte tar den enkla vägen och trycker i dig en chokladkaka. Packa ner en frukt i form av banan eller något som du kan äta på väg hem från träningslokalen.

Detta är inte någon lag som skrivits, utan du själv måste bestämma dig hur du vill göra. Det är goda råd som kan hjälpa dig på vägen. Det är du som gör dina val och självklart så måste vi unna oss godsaker ibland också.