Skippa pastan och hitta formen

Mer och mer forskning visar samma sak – lågkolhydratkost ger en bättre viktminskning och bättre hälsa än traditionell lågkaloridiet. Sedan slutet av 70-talet har uppfattningen varit att fett, då framför allt mättat fett, är skadligt för oss att äta.

Pasta carbonara

Vi har fått lära oss att tallriksmodellen med 1/3 potatis eller pasta, 1/2 grönsaker och 1/5 kött eller fisk är det sundaste valet och att om man vill gå ner i vikt ska man bara äta mindre och röra sig mer. Sedan dess har fetman i världen mångfaldigats. Ändå tycker människor att det låter konstigt att det skulle vara möjligt att gå ner i vikt genom att skippa pasta, potatis, ris, bröd och annan stärkelserik mat och istället lägga till fett.

Vad får jag äta då?

Vad du ska äta beror på olika saker. Är du inte överviktig finns det ingen egentlig anledning att ändra på något, även om de flesta mår bra av att utesluta sötsaker och gluten ur kosten, det vill säga godis och fika, pasta och bröd. Är du däremot väldigt överviktig kan det vara lämpligt att utesluta all stärkelserik mat och istället äta rent kött, fågel och fisk, grönsaker som växer ovan jord (inte majs) och naturligt fett som smör, kokosolja och olivolja.

Blir jag inte tjock och sjuk av sådan mat?

Nej! Faktum är att din kropp mår utmärkt på lågkolhydratkost. Det verkar fungera normaliserande på vikten, återställa blodfetter, blodtryck och kolesterol till normala nivåer och många upplever att även andra besvär blir bättre eller försvinner. Med andra ord får du bättre form både inuti och utanpå av att skippa pastan. Så strunt i de sneda blickarna och kommentarerna på jobbet. När du blir allt snyggare kommer säkert även kollegorna att lägga om sin kost! Lycka till!