Skidåkning – Ett perfekt sätt att gå ner i vikt

Det finns många träningsformer som är bra för att gå ner i vikt men det är långt ifrån alltid som dessa är särskilt roliga att utföra. En perfekt träningsform som komplimenterar ett bra sätt att ta sig neråt på viktskalan med att dessutom råka vara en fantastiskt rolig fritidssyssla, är skidåkning. Skidor kan man åka året om, antingen på snö eller bart underlag med ett par rullskidor.

Skidåkare

Skidåkning toppar tidningen MåBras motionstabell. Enligt listan bränner skidåkning någonstans omkring 480 kalorier på 30 minuter, att jämföra med powerwalk som endast kommer upp i 255 brända kalorier per halvtimma. Det är med andra ord en träningsform där hela kroppen får jobba och en med konkreta resultat.

En stor fördel med skidor är att man får komma ut i naturen. Vare sig åkningen sker vid vinter eller sommartid, kommer du få uppleva härliga dagar ute i friska luften. Det är förstås enklare att skida bort från civilisationen på vintern, men med lite eftertanke är det relativt lätt att komma på vägsträckor som även är glest befolkade sommartid och som därför fungerar utmärkt att åka på med dina rullskidor. Något annat som passar som handen i handsken är breda fina cykelvägar där du utan problem kan hantera ett möte.

När man åker skidor på vintern behöver man förstås se till så att skidorna är välpreparerade för underlaget. Det gör du självfallet genom att valla dom. Antingen med en valla som fungerar på de flesta underlag och vid de flesta temperaturer, eller med flera olika för absolut bästa resultat. Här bör du själv göra din egen bedömning om vad som passar din nivå allra bäst och sedan gå efter detta.