Nå målvikten snabbare med fartfylld träning

Ofta diskuteras en eftersträvansvärd vikt i form av något så statiskt som siffror. Men egentligen handlar målvikten kanske mindre om att tvinga vågen att stanna på ett visst nummer och mer om att må bra och trivas i sin kropp. Om vi befriar drömvikten från måttens och siffrornas grepp blir träningen ett lustfyllt mål i sig. För oavsett vad vågen anger, mår alla människor bra av att röra på sig. Att känna responsen från en välmående, stark och frisk kropp är en underbar upplevelse. Det är i denna känsla målvikten ligger. Med hjälp av roliga, fartfyllda träningsformer går det snabbare att ta sig dit.

Löpning är fortfarande en av de mest populära typerna av träning. Anledningarna kan tyckas uppenbara: förutom ett par löpskor behöver du ingen särskild utrustning, du kan träna var och när som helst och dessutom sätta igång innan den första beslutsamheten hunnit ge vika. En del upptäcker en träningsform som passar dem perfekt och utvecklar snart ett slags beroende. Andra tycker att det är tråkigt att ge sig ut och springa, men trivs så länge de har sällskap.

Du som behöver mer omväxling i din träning kan istället pröva på BMX-cykling. På den speciella banan är det verkligen fart och fläkt som gäller! Sporten liknar motocross och har faktiskt sitt ursprung där, men vid BMX är det de egna benen som agerar motor och tar en över hopp och snäva kurvor. Att skaffa en högkvalitativ BMX-cykel är såklart en liten investering. Många banor är dock ansluta till klubbar där det finns cyklar att låna för en provtur.

Både löpning och BMX är påfrestande för knälederna. Om du bör skona dina knän kan du träna styrka med TRX. Träningsredskapet består av ett antal remmar som fästs i taket. Sedan träs ben eller armar genom remmarnas öglor och den egna kroppstyngden används som vikt. Fördelen är att TRX kan anpassas efter träningsnivå och eventuella skador.

Tabata är en träningsform som kan utföras hemma och den tar inte mycket av din tid så man kan inte skylla på tidsbrist. Det handlar om snabba intensiva träningspass i intervall, man kör 20 sekunder och vilar i 10. Varje träningsrunda repeteras 8 gånger och man kan träna alltifrån 4 minuter till 15-20 allt eftersom det passar i ett annars ofta späckat schema och efter ork. Träningsformen kommer ursprungligen från Japan men har spridit sig snabbt under 2000 talet då det passar vårt stressiga samhälle där tidsbrist blivit en ursäkt för varför vi inte rör på oss som vi borde.