Löpträning vintertid

Alla som sysslar med löpträning är på ett sätt eller annat beroende av vädret. När det blir riktigt illa går det ju alltid att ta sig in på ett gym och hoppa upp på ett löpband. Men det är många som håller sig inne så fort vintern börjar och kommer inte ut igen förrän våren dyker upp. Att fortsätta springa utomhus går faktiskt bra på många håll, så länge man förbereder sig rätt.

Det är inte farligt att löpträna ute i kylan under vintern. Inte heller är det praktiska problem som håller löpare inomhus. Mer ofta än inte är det mentalt. Blir det förstås riktigt kallt finns risken för köldskador i ansiktet. Man brukar säga att det är bättre att hålla sig inomhus om det är kring 20 minusgrader eller kallare. I den temperaturen rör sig även kroppen något stelt, vilket inte är så bekvämt. Tränar man dock mer intensiva former som intervall eller backträning kan luftrören börja ge en problem redan vid 15 minusgrader. Dessa temperaturer är dock även beroende av luftfuktigheten. Ju högre den är desto mer känner man av kylan.

Kläderna är en viktigt faktor i löpning i minusgrader och den som aldrig löptränat under vintern förr kommer nog behöva göra ett eller annat inköp. Det första man vill ha är en ordentligt underställ, helst ett i merinoull. Ett par tights är favoriten för många löpare men på vintern måste de även vara fodrade. En funktionströja blir ett bra mellanlager och ovanpå denna tar man en vindjacka. Många klarar sig bra med sin vanliga men för riktigt kalla dagar kan somliga behöva något lite kraftigare. Sockarna bör vara i funktionsmaterial också. Sedan tar man på sig en mössa och ett par handskar. Och glöm inte reflexvästen när det börjar bli mörkt ute.

Skorna är ju en av de viktigaste delarna för någon löpare och i regel brukar det faktiskt gå bra att använda sina vanliga löparskor även under vintern. Det mesta ligger faktiskt i tekniken. Vill man dock ha lite mer grepp kan man alltid köpa ett par skor med dubbar. Sedan är det bara att ge sig ut i snön och kylan och springa.