Gör rätt från början

Det är lätt hänt att man halvhjärtat börjar med sin träning och faller in i dåliga rutiner. Detta kan många gånger vara anledningen till att man inte håller uppe träningen och faller tillbaka på soffliggandet igen. Men om man kan starta starkt på en gång ökar man ofta sina chanser att hålla uppe träningen.

shutterstock_251672131

Till att börja med är det bra att bestämma sig för vilken eller vilka former av träning som man tänkt ägna sig åt, man kan alltid bestämma sig för vilka man ska prova på om man inte redan vet vilken som kommer att passa en.

Med detta bestämt kan man sedan se till att köpa nya träningskläder som passar träningsformen. Se till att köpa anpassade kläder i den utsträckning det är möjligt, detta kommer att fungera något som en motivation i sig, man är mindre villig att sluta använda något som man spenderat pengar på, åtminstone om det är över en viss gräns, under denna kan man lättare känna sig villig att “slänga pengar i sjön”, så att säga.

Sedan är det dags att bestämma en schema för träningen, har man svårt för att veta vad som är tillräckligt, för lite eller för mycket i början kan man kolla upp nybörjarprogram på nätet eller ta en nybörjarkurs i någon träningsform där någon annan håller i schemat. Då får man ofta ett schema som fungerar bra även om man är otränad.

Slutligen är det bara att bita ihop och träna, man ska alltid komma ihåg varför man började, det kommer att fungera som motivation när allt känns väldigt tungt. Kan man göra träningen till en rutin kommer man till slut märka att man behöver dessa pass för att inte bli rastlös, och det är precis resultatet man först vill komma åt när man börjar träna. Fokusera inte så mycket på viktnedgången i början, den kommer att komma, det viktigaste är först att man kommer in i själva träningen.