Få din dagliga motion genom golf

Fysisk aktivitet och träning är faktorer som stärker vår hälsa, inte bara fysiskt utan även mentalt, och det är dessutom viktiga faktorer för att förebygga sjukdomar.

Egentligen spelar det inte så stor roll vad man gör. Det viktiga är att man hittar en motionsform som man trivs med för att öka chanserna till en bestående god vana. Visste du exempelvis att golf är ett utmärkt alternativ vid val av motionsform? Forskning pekar till och med mot att man förbränner mer kalorier vid golfspel än man tidigare trott. I kombination med goda kostvanor kan golf med andra ord till och med få kilona att rasa!

God friskvård i naturen

När du spelar golf är du ute och rör dig, ofta över stora sträckor, och omgiven av frisk luft och natur. Du jobbar med stora delar av kroppen när du svingar och det fokus du behöver ha ger mental stimulans och avkoppling från vardagen. I ett lagförslag från Sveriges Riksdag föreslås att golf ska klassas som friskvård tack vare de hälsosamma effekter sporten ger. I motionen nämns bland annat att människor som spelar golf är aktiva vilket leder till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Enligt undersökningar har äldre människor som spelar golf i regel bättre kondition än normalt för åldersgruppen och man ser positiva effekter på blodtryck och kolesterolvärde.

Vad behövs?

I Sverige finns runt 500 golfbanor där man kan utöva sitt golfintresse. Utöver tillgång till banor så behöver man ändamålsenlig utrustning. Bra golfutrustning kan man exempelvis hitta på den här sidan. Förutom kläder behöver man utrusta sig med bland annat bra golfklubbor, golfbollar och väska som är anpassad till klubbor och övrig utrusning. Med tanke på att man går långa sträckor med extra belastning så är det en god idé att investera i ett par riktigt bra och fotriktiga skor.

Undersökningar har visat på att man kan göra av med ungefär 1000 kalorier på en golfrunda som sträcker sig runt en mil, vilket inte är ovanligt på en golfbana. Värdet gäller män och kvinnor har på grund av sina fysiska förutsättningar ett något lägre tal i energiförbrukningen. Mer om studien och fler hälsofördelar med golf kan du läsa i en artikel hos Träna Styrka! som tar upp golf som träning och motionsform.