Börja simträna

Simning är kanske inte en av de vanligaste träningsformerna. Men det finns många fördelar med att simma som inte uppmärksammas långt lika mycket som de borde. Här tar vi en titt på hur man kommer igång med simning.

Simning kan jämföras med både löpning och cykling då alla tre är väldigt effektiva former av konditionsträning. Men löpning är inte något som faktiskt passar alla, och många har nog backat tillbaka från cykling på grund av att de sitter obekvämt på sadeln, eller bara från att ha tittat på vad en bra cykel kostar idag. Simning för dessa då vara ett perfekt alternativ.

Somliga kan uppleva problem med öronen när det kommer in vatten där, men detta behöver inte vara ett hinder då man faktiskt kan skaffa formgjutna simproppar som eliminerar problemet. Läs mer om detta på sajten Eartech.

Simning är dock inte bara träning för konditionen utan tränar även styrkan då vattnet utgör ett naturligt motstånd man hela tiden arbetar att motverka. Man märker snabbt hur mycket armarna egentligen får jobba när man tar ett stort simtag.

En annan fördel är att simning är väldigt skonsam och kan utföras av personer som annars har problem i områden som knän, rygg eller något annan del av kroppen. Detta är varför man så ofta rekommenderar simning till äldre personer.

Ett bra tips är att ta sig till den lokala simbassängen och höra med personalen när det normalt sett är ganska lugnt där. På så sätt kan man göra allt i sin egen takt och bli van vid träningsformen innan man delar bassängen med mer erfarna simmare.

Aktiv Träning kan man hitta träningsprogram för nybörjare och erfarna. De säger bland annat att man räknas som erfaren då man kan simma 400 meter på under 10 minuter, vilket då kan vara det första målet att arbeta mot.

I simning talar man ofta om fyra olika simsätt. Detta är de simsätt som används i professionell simning men också de man får lära sig även som amatör. Dessa är:

  • Bröstsim
  • Fjärilsim
  • Ryggsim
  • Frisim

Bröstsim är oftast det simsätt man först får lära sig som barn. Det är också det mest populära simsättet bland motionärer. Men det faktum att man hela tiden kan hålla huvudet ovanför vattenytan i bröstsim är troligtvis en faktor i detta också.

Fjärilsim är det simsätt de flesta lär sig sist. Detta beror till stor del på att det är allmänt accepterat att fjärilsim är det jobbigaste av de fyra simsätten. Men tekniken är också en av de svåraste att få till rätt när man först börjar med det.

Ryggsim är också populärt bland nybörjare då man hela tiden kan hålla huvudet ovanför vattnet. Dock så kräver det lite träning att faktiskt hålla rätt kurs under simningen så man inte börjar driva åt ena eller andra hållet.

Frisim är egentligen inte ett specifikt simsätt. När man tävlar i frisim får man nämligen välja vilket simsätt som helst. Vad detta dock har resulterat i är att alla väljer det snabbaste av simsätten: crawl. När man använder rätt teknik är detta för övrigt det minst ansträngande simsättet.