Bedöma vikten

Att bedöma sin vikt kan ibland vara svårt, men egentligen behöver det inte vara så svårt. Väger du mer än mår bra av eller känns det ganska lagom? Är du osäker så finns det dock en del sätt att räkna ut det.

Dom två vanligaste sätten att mäta är att ta midjemåttet eller att räkna ut ditt BMI.

Hälsa

Midjemått

För den som är lite rundlagd så kan det kännas lite besvärande och känsligt att ta midjemåttet – helst av allt kanske man inte vill veta. Tyvärr så är detta något man får utstå om man vill ta reda på om ens vikt är normal eller ohälsosam. Medicinska fakta talar för att det är en hälsorisk att vara alltför rund om magen och risken ökar för varje centimeter som midjemåttet ökar.

Det är relativt enkelt att mäta midjan. Du har helt enkelt ett måttband och mäter midjan där du är som smalast. Är magen rund så mäter du med fördel mittemellan nedersta revbenet och höftbenet. Andas ut precis innan du tar ut måttet, dra inte åt måttbandet. Kortfattat så brukar man säga att bukfetma definieras av ett midjemått över 88 centimeter för kvinnor och motsvarande för män vid 102 centimeter. Tänk på att även om du ligger i nederkant så kan du ligga i riskzonen om du exempelvis är rökare, har högt blodtryck eller liknande.

BMI

BMI eller body mass index som det betyder, är ett sätt att uppskatta om man är överviktig utifrån ett förhållande mellan längd och vikt. Värdet kan ibland vara missvisande beroende på lite olika orsaker. Är du muskulös så kan du ha ett BMI-värde som är högt utan att ligga i riskzonen eftersom det är musklerna som väger, inte fett. BMI-graderingarna är också annorlunda för barn och gamla. För en vuxen så ser graderingarna ut på följande sätt:

  • BMI under 18,5 – Undervikt
  • BMI mellan 18,5 och 24,9 – Normalvikt
  • BMI mellan 25 och 29,9 – Övervikt
  • BMI över 30 – Fetma

Ditt BMI räknar du enligt följande ekvation: Vikt / (Längd X Längd). Alltså exempelvis 88 kilo / 191X191 = 24,1 BMI.