Att mäta positiva resultat

Att ta beslutet att gå ned i vikt och bli mer hälsosam är något som alltid ska uppmuntras. Men det gäller att veta hur man bäst mäter de positiva resultat man uppnår. Ibland är det inte helt klart och tydligt vilka framsteg man gör när man bara tittar på en aspekt av helheten.

Vågen är bra…

När vi talar om viktnedgång som något positivt är det för att man går från en ohälsosam vikt till en mer hälsosam. Och i detta avseende är ju vågen absolut en viktig del av ekvationen. Speciellt om man väljer en lite mer avancerad modell. Överviktiga personer kommer alltid att kunna använda vågen som bra bevis för sitt hårda arbete.

…men säger inte allt

Samtidigt är det viktigt att tänka på att vikten inte är alltid berättar hela sanningen. Detta är speciellt fallet när man inte bara väljer att äta färre kalorier utan även tränar kroppen på ett eller annat sätt. Det är fullt möjligt att tappa flera kilo fett utan att vågen vittnar om förändringen. Och det beror så klart på att medan man tappade fett byggde man även muskler.

Ta även fram måttbandet

Ett kilo fett kommer ta upp betydligt mer plats i kroppen är ett kilo muskler. Vilket är något som vågen inte kan säga med samma säkerhet som ett enkelt måttband. Midjemåttet är många gånger ett av de mest användbara måtten för att mäta framgångar med viktnedgång när träning även är med i bilden. En fördel med ett av detta måtten är att det inte spelar något roll hur lång man är. Ett hälsosamt mått bland kvinnor ligger under 80 cm och för män är det under 94 cm.