Anledningar varför du inte går ned i vikt

Om du försöker vara nyttig och tränar, hur är det möjligt att vågen står still? Många dieter och träningsregimer fallerar när vågen inte visar det vi vill och vi anser att vi har gjort allt rätt. Det känns hopplöst och så lätt att falla tillbaka på gamla vanor när det inte fungerar att kämpa. Men det finns dolda saker som kan skada din viktnedgång, små saker som du inte tänker på. 

Kalorifällor

Om du inte loggar dina kalorier finns det flera fällor att fastna i. De små sakerna såsom ketchup och salladsdressing innehåller fler kalorier än du tror. Samma sak gäller naturgodis och torkat frukt, de är fulla med socker men fibrerna som en gång fanns i frukten har torkat och hjälper inte kroppen att använda sockret rätt istället för att lagra det som fett. Läs innehållsförteckning på livsmedel du äter ofta under veckorna och se om de kan vara boven.

Sömn och oroligheter

Att sova dåligt eller känna allmän stress och oro påverkar hela kroppen. Kroppen försöker få dig att må bra och överleva, viktnedgången blir därmed nedprioriterad. Om du sover dåligt måste du utreda varför och försöka åtgärda det. Via vårdcentralen kan du ansöka om att få remiss till en sömnstudie. Greatlife konstaterar att tabletter är inte lösningen utan bara en temporär åtgärd om du har väldigt svårt att somna. Du behöver hitta roten till din orolighet för att sova bättre.

Platå

Det är vanligt att hamnar på platåer under viktnedgången. Ibland behöver kroppen en paus och den vänjer sig även vid kaloriintag och belastning från träningen. För att bryta en platå kan du faktiskt ta en fuskdag eller två! Öka kaloriintaget (men överdriv inte!) i några dagar och återge sedan till dina vanliga matvanor. Eller så skruvar du upp träningsmängden och pushar dig själv lite hårdare. Och ibland, om inget av det fungerar, kan du bara ha tålamod och vänta ut din fortsatta viktnedgång.