Gå ner i vikt

KvinnaMånga är vi som försöker gå ner vikt, dock med olika framgång ska väl sägas. Idag fullkomligt sköljs vi över av olika bantningsmetoder och dieter, där alla utlovar guld och gröna skogar och det kan vara svårt att veta vad som verkligen fungerar.

Livsstil

Vill man gå ner i vikt är det viktigt att komma ihåg att det inte finns några genvägar. Det krävs arbete för att åstadkomma en förändring. Dock kan man faktiskt med relativt små förändringar av livsstil och vanor nå resultat. I grund och botten handlar det om att göra av med mer energi än vad man tar in. De två avgörande faktorerna om man vill gå ner vikt är kost och motion. Äter man bara hälsosamt, vilket tvärtemot vad många tror inte behöver vara tråkigt, och motionerar en del, en halvtimmes promenad om dagen räcker långt, så kommer kilona att försvinna.

Kost

Man skulle kunna säga att kosten och motionen går i symbios, men ska man verkligen hårdra det så är kanske kosten lite, lite viktigare. Äter du på rätt sätt, med rätt sammansättning av näringsämnen och med rätt antal kalorier, ja då har du redan där gjort en förändring som kommer att innebära ett hälsosammare liv. Om man äter rätt och bara rör sig som man gör i vardagen så kommer det sannolikt att leda till en viss viktnedgång.

Motion

Men det är som sagt en symbios och att bara förändra kosten utan att även motionera är lite som att bara gå halvvägs. För i kombination så kommer viktnedgången att fungera på ett helt annat sätt. Genom motion så bränner du kalorier och således också fett. Att röra på dig har dessutom massor av positiva effekter på ditt mående i stort. Visste du exempelvis att cirka 45 minuters intensiv löpträning ger dig efteråt en utsöndring av endorfiner i kroppen som motsvarar cirka 10 milligram morfin – det blir alltså en mycket skön känsla i kroppen. Dessutom så påverkar det ju viktnedgången drastiskt att bränna så pass mycket kalorier.